3. toukokuuta 2013

Hankikylvöt

Hankikylvö on minulle uusi kokeilu tänä vuonna. Ideana on siis, että kylmäkäsittelyn vaativat siemenet kylvetään sisällä, siemenet saavat imeä itseensä vettä ja sitten kylvölaatikot viedään ulos lumihangen alle. Helpompi vaihtoehto olisi toki kylvää kasvit suoraan maahan halutulle paikalle syksyllä, mutta ainakin minä olen hyvin epävarma siitä, mikä nyt olikaan se kylvetty kasvi ja mikä rikkaruoho joten tämä sopii minulle paremmin. Puhumattakaan siitä, että en osaa oikein suunnitella jos syksyllä mitä kasvia haluan mihinkin ja missä määrin.



Kylvölaatikkona käytin yliopiston kahvilasta löytyneitä mustia lihalaatikoita (kahvilan henkilökunta jopa pesee laatikot). Pistin pohjiin reiät jotta ylimääräinen vesi pääsisi valumaan pois ja täytin laatikot tavallisella puutarhamullalla. Kylvin haluamani siemenet, laitoin laatikoihin laput ja kastelin. 2-3 päivää myöhemmin kaivoin pois lumet kohopenkkini päältä, asettelin laatikot sinne ja peitin taas lumella. Sisällä pidettävä aika vaihtelee paljon kasvien välillä mutta minä oikaisin vähän ja toivoin, että tuo aika riittää näille siemenille sillä mikään näistä kasveista ei tietääkseni ole erityisen herkkä tai vaativa. Lumien sulaessa on tarkkailtava, etteivät kylvöt pääse kuivumaan ja ne peitetään lumella niin kauan kun lunta löytyy.


Hankikylvöjen paras puoli on, että kasvit itävät kun aika on sopiva. Ainoa tehtävä joka minulle jää on kastelu ja siementen idättyä ja kasvettua niiden kouliminen suurempiin ruukkuihin tai suoraan kasvupaikalle.

Lista kylvetyistä siemenistä:
  • Japanin akleija
  • Lehtoakleija
  • Jaloakleija
  • Kultaesikko
  • Kaunopunahattu
  • Unikko
  • Helovuokko
  • Arovuokko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti